Treści publikowane na tej stronie możesz czytać za darmo dzięki osobom, które kupują „Brać Łowiecką” i w ten sposób wspierają naszą działalność. Dziękujemy czytelnikom papierowego i elektronicznego wydania czasopisma! Jeżeli uważasz zamieszczane tutaj materiały za wartościowe, to zachęcamy do kupowania miesięcznika. Dołącz do grona naszych prenumeratorów!
Prawo
Negatywna opinia sejmowej komisji ws. udziału dzieci w polowaniach
22 lipca z szerokimi uśmiechami na twarzach sejm opuszczali reprezentanci KO i Lewicy (w tym m.in. posłanki: Daria Gosek-Popiołek, Klaudia Jachira, Gabriela Lenartowicz i Dorota Niedziela) wespół z przedstawicielami antyłowieckich organizacji pozarządowych, skupionych w koalicji „Niech Żyją!”, z Tomaszem Zdrojewskim i Radosławem Ślusarczykiem na czele. Towarzyszyły im posłanki spoza sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa – Katarzyna Piekarska (KO), która w kwietniu br. została wezwana przez Komisję Kultury NRŁ do zwrotu honorowej odznaki za zasługi dla łowiectwa, i liderka Partii Zieloni Małgorzata Tracz.
Nie zwołujmy walnych zgromadzeń!
W BŁ nr 6/2020 szczegółowo omówiłem kwestie związane z brakiem możliwości odbycia walnych zgromadzeń i wprowadzonym w związku z tym przedłużeniem kadencji organów koła. Już po oddaniu numeru do druku przepisy regulujące te sprawy uległy jednak pewnej zmianie, wobec czego przedstawione wówczas wnioski wymagają aktualizacji, zwłaszcza wobec wprowadzającej w błąd interpretacji, którą zamieścił na prowadzonej przez siebie stronie internetowej Zarząd Główny PZŁ....
Sejm odrzucił poprawkę senatu. ZG PZŁ będzie mógł wpłynąć na decyzje finansowe kół łowieckich
Na popołudniowym posiedzeniu sejmu 14 maja br. odrzucono poprawkę senatu odnoszącą się do nowelizacji Prawa łowieckiego w trzeciej tarczy antykryzysowej. Reprezentanci izby wyższej poprzedniego dnia przegłosowali, aby przepis dający Zarządowi Głównemu PZŁ prawo do decydowania o wydatkowaniu dochodu z działalności gospodarczej zrzeszenia i kół łowieckich zastąpić regulacją umożliwiającą organizowanie zdalnych posiedzeń organów PZŁ, mimo że nie przewiduje tego statut (w praktyce dotyczyłoby to tylko NRŁ i walnych zgromadzeń kół). Sejmowa Komisja Finansów Publicznych pod przewodnictwem Henryka Kowalczyka (PiS) zarekomendowała tę zmianę negatywnie, gdy Biuro Legislacyjne wskazało, że modyfikacja wprowadzona przez senatorów wykracza poza przedmiot procedowanej ustawy, a ponadto nie pasuje merytorycznie ani legislacyjnie do nowelizowanego artykułu Prawa łowieckiego, który nie odnosi się do sposobu prowadzenia posiedzeń organów PZŁ.
Senat przyjął poprawkę NRŁ. Jej posiedzenia będą mogły się odbyć na odległość
Aktualizacja: Na posiedzeniu 14 maja, około godz. 21.00 posłowie odrzucili przedstawioną poniżej propozycję senacką. Negatywnie zarekomendowała ją sejmowa Komisja Finansów Publicznych. W trakcie rozpatrywania poprawek senatu Biuro Legislacyjne wytknęło, że modyfikacja wprowadzona przez reprezentantów izby wyższej parlamentu wykracza poza przedmiot procedowanej ustawy, ponadto zaś nie pasuje merytorycznie ani legislacyjnie do zmienianego artykułu ustawy Prawo łowieckie, który nie odnosi się do sposobu prowadzenia posiedzeń organów PZŁ. A właśnie tę sprawę miała regulować poprawka przekazana do senatu przez NRŁ. Negatywnie na temat zmiany wypowiedziała się także strona rządowa. Wróciliśmy więc do pierwotnego brzmienia przepisu, jeszcze sprzed wersji zakładającej zgodę zarządu koła na wydatkowanie dochodu z działalności gospodarczej na walkę z COVID-19.
Zarząd Główny PZŁ zadecyduje, ale za zgodą koła
Jak już zawiadamialiśmy, w czasie posiedzenia senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych złożono poprawkę do Prawa łowieckiego, która zmienia przepis uprawniający Zarząd Główny PZŁ do decydowania o przeznaczeniu środków PZŁ i kół łowieckich uzyskanych z działalności gospodarczej. Oficjalnie brzmienia poprawki nie poznaliśmy, gdyż nie została jeszcze opublikowana w dokumentacji dotyczącej procedowanej ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarczy antykryzysowej 3.0). Zamieścił ją jednak w swojej witrynie ZG PZŁ.
Przepis dotyczący zaangażowania budżetów kół łowieckich i PZŁ w walkę z COVID-19 wyszedł od NRŁ
Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych na posiedzeniu 6 maja br. obradowała nad ustawą o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (zwaną tarczą antykryzysową 3.0). Nie tylko wprowadza ona do Prawa łowieckiego zapis pozwalający Zarządowi Głównemu PZŁ decydować w czasie epidemii o przeznaczaniu pochodzących z działalności gospodarczej dochodów kół łowieckich i PZŁ na walkę z trwającą pandemią, lecz także – najpewniej w wyniku nieprzemyślanej redakcji – uzależnia od akceptacji władz zrzeszenia wszystkie wydatki pokrywane z pieniędzy uzyskanych z tego źródła.
Budżety kół łowieckich nie są zagrożone
W ostatnich dniach kwietnia sejmowa Komisja Finansów Publicznych pod przewodnictwem posła Henryka Kowalczyka (PiS) debatowała nad rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nazwanej tarczą antykryzysową 3.0. W toku prac komisji posłowie zmodyfikowali m.in. regulację zmieniającą Prawo łowieckie w zakresie podejmowania przez ZG PZŁ decyzji finansowych odnoszących się do zwalczania epidemii COVID-19. Zrobiono to na wniosek posła Andrzeja Kosztowniaka (PiS). Złożona przez Jarosława Urbaniaka (KO) propozycja odrzucenia przepisu w całości nie zdobyła uznania większości członków komisji. Nie doszło także do jego usunięcia w głosowaniach na plenarnym posiedzeniu sejmu 30 kwietnia, kiedy ustawa została uchwalona.
Decyzje finansowe związane z walką z epidemią podejmie samodzielnie ZG PZŁ
Na 11. posiedzeniu sejmu rozpoczynającym się 29 kwietnia zaplanowano pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (nazywanej ustawą lub pakietem osłonowym). W uzasadnieniu do projektu czytamy, że zawarte w nim regulacje wpisują się i są kontynuacją rozwiązań wprowadzonych w ramach ustaw z tzw. tarczy antykryzysowej jako szereg kolejnych działań stanowiących wsparcie zarówno dla polskich przedsiębiorców, jak i całego społeczeństwa. Dokument zakłada wprowadzenie zmian w ponad 20 ustawach, w tym w Prawie łowieckim.
Przedłużenie kadencji organów kół przyjęte przez parlament
W drugim dniu 10. posiedzenia sejmu, 16 kwietnia, posłowie przyjęli ustawę o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nazwaną rozszerzoną wersją tarczy antykryzysowej. Posłowie uznali zasadność wprowadzenia 45 z proponowanych 95 poprawek złożonych przez senat. Żadna z nich nie dotyczyła wydłużenia kadencyjności organów kół łowieckich oraz PZŁ. Art. 33e wprowadzany powyższą ustawą do Prawa łowieckiego pozostał zatem taki sam, jak przedstawiono w projekcie (omawialiśmy go w tekście „Rząd przywraca zapis o kadencjach organów kół łowieckich”), i brzmi:
Myśliwi częściowo zwolnieni z zakazu przemieszczania się. Czy mogą polować?
W ostatnich dniach mamy do czynienia z istną lawiną zmian prawnych w zakresie możliwości realizowania zadań łowiectwa podczas wprowadzonego przez rząd stanu epidemii. Już po zapowiedziach ustanowienia ograniczeń oraz zaraz po tym, jak zaczęły one obowiązywać, wysłaliśmy zapytania do ministerstw rolnictwa, zdrowia, klimatu oraz spraw wewnętrznych o to, czy działalność łowiecka mieści się w którymś z wyjątków od zakazu przemieszczania się. Niewiążące stanowisko w tej sprawie przekazało MRiRW. Resort rolnictwa poinformował, że obostrzenia wprawdzie nie powinny dotyczyć odstrzałów sanitarnych, ale rozstrzygnięcie wątpliwości w tym zakresie leży w kompetencji ministra zdrowia. Ministerstwo Zdrowia scedowało wyrażenie opinii na ten temat na resort środowiska, który niestety nie zabrał głosu. Ministerstwo Klimatu oraz MSWiA również pozostawiły nas bez wyjaśnień.