Zmiany podatku VAT na trofea łowieckie
Kwiecień 05
11:48
2013
Wydrukuj
Od
1 kwietnia br. zaczęły w Polsce obowiązywać nowe przepisy podatkowe.
Sprawa tym razem dotyczy również myśliwych, gdyż wzrosła stawka podatku
VAT za pozyskane trofea – z 5 do 23 procent. Fakt ten wywołał spore
poruszenie wśród biur polowań pośredniczących w organizacji łowów
w naszym kraju. Niekorzystną sytuację dodatkowo pogłębia niestabilność
rynku sprzedaży polowań, rozdrobnienie organizatorów, często mających
znikome doświadczenie w przygotowywaniu tego rodzaju przedsięwzięć, oraz
konkurencyjność innych europejskich krajów pod względem atrakcyjności
polowań. Mnogość tych problemów stała się przyczynkiem do zwołania
debaty operatorów rynku myśliwskiego w Polsce.
Inicjatywa
została podjęta przez Barbarę Ewert z Biura Polowań Barbara z Goraja
i Mariana Witkowskiego z firmy Artemis. Niestety niektórzy z operatorów
nie wykazali zainteresowania inie odpowiedzieli na zaproszenie – wśród
nich biura polowań będące spółkami PZŁ. Szkoda!
19 lutego w hotelu Nowy Ajaks w Trzciance pojawili się reprezentanci 10 biur: Artemis, Barbara, Foret-Pol, Green Hunting, Hubertus Group,
Marco Polo, Messer, Ostoja, Pommernjagd iRemodex Jagt. Należy
zaznaczyć, że nie było to pierwsze spotkanie, podczas którego omawiano
sytuację rynkową oraz konkurencyjność polskich łowisk. Jednak tym razem
dyskusja dotyczyła jednego, ściśle określonego tematu: wzrostu podatku
za trofea łowieckie. Główna część debaty była poświęcona zajęciu
stanowiska wsprawie ewentualnego przeniesienia podwyżki podatkowej na
biura polowań. Zwrócono uwagę na wiele aspektów, m.in. brak możliwości
podniesienia stawek za odstrzały dla klientów, umotywowany faktem
nierentowności sprzedawanych ofert, nikłym zainteresowaniem myśliwych
dewizowych stale rosnącymi cenami oraz zmniejszającą się
konkurencyjnością Polski wobec innych krajów. Po długiej ibardzo
interesującej wymianie podglądów biura polowań opracowały wspólne
stanowisko oraz informację dla kół łowieckich.
W trudnej
obecnie sytuacji na rynku sprzedaży polowań, potęgowanej globalnym
kryzysem i„ucieczką” klientów do tańszych łowisk środkowo-południowej
Europy, operatorzy nie są wstanie podnieść cen dla kół łowieckich oraz
OHZ-etów. Przedstawiciele biur polowań wyrażają jednocześnie wolę
przejęcia części obciążeń podatkowych w następnych latach, ale musi to
być proces rozłożony w czasie. Klienci powinni odczuwać tę zmianę jak
najmniej dotkliwie, aby nie byli zmuszeni do poszukiwania innych łowisk
(co tu dużo ukrywać – niejednokrotnie lepszych od polskich!) Treść
wszystkich ustaleń zawarto w komunikacie, który w stosownej
korespondencji zostanie skierowany do kół łowieckich oraz OHZ-etów.
Pod
komunikatem podpisali się właściciele dziewięciu obecnych na zebraniu
biur polowań (oprócz Biura Polowań Messer). Z powodów czysto biznesowych
w spotkaniu nie mogły uczestniczyć: Biuro Polowań Tryton, Biuro Polowań
Jaworski oraz PHU Favor Janusz Żurawski. Jednak wszystkie one wyraziły
zdecydowane poparcie dla powyższego stanowiska.
Uczestnicy
dyskusji żywią głęboką nadzieję, że wieloletnie doświadczenie ich firm
w organizacji polowań dla obcokrajowców, stała baza klientów, a także
rzetelność i lojalność jako partnerów i reprezentantów interesów kół
łowieckich oraz OHZ-etów spotka się ze zrozumieniem i pozwoli na
kontynuowanie owocnej współpracy w przyszłości.
Spotkanie
dało ponadto początek rozmaitym inicjatywom, m.in. opracowaniu serii
artykułów w prasie łowieckiej dotyczących problematyki polowań
dewizowych w Polsce, wypracowania ogólnych standardów jakościowych w zakresie obsługi klientów, organizacji wspólnych polowań oraz utworzenia stowarzyszenia reprezentującego interesy operatorów kwalifikowanej turystyki
myśliwskiej w Polsce.
Uczestnicy spotkania