strona główna

Aktualności

Zmiany podatku VAT na trofea łowieckie

Kwiecień 05 11:48 2013 Wydrukuj

Od 1 kwietnia br. zaczęły w Polsce obowiązywać nowe przepisy podatkowe. Sprawa tym razem dotyczy również myśliwych, gdyż wzrosła stawka podatku VAT za pozyskane trofea – z 5 do 23 procent. Fakt ten wywołał spore poruszenie wśród biur polowań pośredniczących w organizacji łowów w naszym kraju. Niekorzystną sytuację dodatkowo pogłębia niestabilność rynku sprzedaży polowań, rozdrobnienie organizatorów, często mających znikome doświadczenie w przygotowywaniu tego rodzaju przedsięwzięć, oraz konkurencyjność innych europejskich krajów pod względem atrakcyjności polowań. Mnogość tych problemów stała się przyczynkiem do zwołania debaty operatorów rynku myśliwskiego w Polsce.

Inicjatywa została podjęta przez Barbarę Ewert z Biura Polowań Barbara z Goraja i Mariana Witkowskiego z firmy Artemis. Niestety niektórzy z operatorów nie wykazali zainteresowania inie odpowiedzieli na zaproszenie – wśród nich biura polowań będące spółkami PZŁ. Szkoda!

19 lutego w hotelu Nowy Ajaks w Trzciance pojawili się reprezentanci 10 biur: Artemis, Barbara, Foret-Pol, Green Hunting, Hubertus Group, Marco Polo, Messer, Ostoja, Pommernjagd iRemodex Jagt. Należy zaznaczyć, że nie było to pierwsze spotkanie, podczas którego omawiano sytuację rynkową oraz konkurencyjność polskich łowisk. Jednak tym razem dyskusja dotyczyła jednego, ściśle określonego tematu: wzrostu podatku za trofea łowieckie. Główna część debaty była poświęcona zajęciu stanowiska wsprawie ewentualnego przeniesienia podwyżki podatkowej na biura polowań. Zwrócono uwagę na wiele aspektów, m.in. brak możliwości podniesienia stawek za odstrzały dla klientów, umotywowany faktem nierentowności sprzedawanych ofert, nikłym zainteresowaniem myśliwych dewizowych stale rosnącymi cenami oraz zmniejszającą się konkurencyjnością Polski wobec innych krajów. Po długiej ibardzo interesującej wymianie podglądów biura polowań opracowały wspólne stanowisko oraz informację dla kół łowieckich.

W trudnej obecnie sytuacji na rynku sprzedaży polowań, potęgowanej globalnym kryzysem i„ucieczką” klientów do tańszych łowisk środkowo-południowej Europy, operatorzy nie są wstanie podnieść cen dla kół łowieckich oraz OHZ-etów. Przedstawiciele biur polowań wyrażają jednocześnie wolę przejęcia części obciążeń podatkowych w następnych latach, ale musi to być proces rozłożony w czasie. Klienci powinni odczuwać tę zmianę jak najmniej dotkliwie, aby nie byli zmuszeni do poszukiwania innych łowisk (co tu dużo ukrywać – niejednokrotnie lepszych od polskich!) Treść wszystkich ustaleń zawarto w komunikacie, który w stosownej korespondencji zostanie skierowany do kół łowieckich oraz OHZ-etów.

Pod komunikatem podpisali się właściciele dziewięciu obecnych na zebraniu biur polowań (oprócz Biura Polowań Messer). Z powodów czysto biznesowych w spotkaniu nie mogły uczestniczyć: Biuro Polowań Tryton, Biuro Polowań Jaworski oraz PHU Favor Janusz Żurawski. Jednak wszystkie one wyraziły zdecydowane poparcie dla powyższego stanowiska.

Uczestnicy dyskusji żywią głęboką nadzieję, że wieloletnie doświadczenie ich firm w organizacji polowań dla obcokrajowców, stała baza klientów, a także rzetelność i lojalność jako partnerów i reprezentantów interesów kół łowieckich oraz OHZ-etów spotka się ze zrozumieniem i pozwoli na kontynuowanie owocnej współpracy w przyszłości.

Spotkanie dało ponadto początek rozmaitym inicjatywom, m.in. opracowaniu serii artykułów w prasie łowieckiej dotyczących problematyki polowań dewizowych w Polsce, wypracowania ogólnych standardów jakościowych w zakresie obsługi klientów, organizacji wspólnych polowań oraz utworzenia stowarzyszenia reprezentującego interesy operatorów kwalifikowanej turystyki
myśliwskiej w Polsce.

Uczestnicy spotkania

dodaj komentarz

0 komentarzy

Napisz komentarz

Uwaga! Aby dodać komentarz, musisz posiadać konto w serwisie braclowiecka.pl oraz być zalogowanym.