Budżety kół łowieckich nie są zagrożone

W ostatnich dniach kwietnia sejmowa Komisja Finansów Publicznych pod przewodnictwem posła Henryka Kowalczyka (PiS) debatowała nad rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nazwanej tarczą antykryzysową 3.0. W toku prac komisji posłowie zmodyfikowali m.in. regulację zmieniającą Prawo łowieckie w zakresie podejmowania przez ZG PZŁ decyzji finansowych odnoszących się do zwalczania epidemii COVID-19. Zrobiono to na wniosek posła Andrzeja Kosztowniaka (PiS). Złożona przez Jarosława Urbaniaka (KO) propozycja odrzucenia przepisu w całości nie zdobyła uznania większości członków komisji. Nie doszło także do jego usunięcia w głosowaniach na plenarnym posiedzeniu sejmu 30 kwietnia, kiedy ustawa została uchwalona.

Decyzje finansowe związane z walką z epidemią podejmie samodzielnie ZG PZŁ

Na 11. posiedzeniu sejmu rozpoczynającym się 29 kwietnia zaplanowano pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (nazywanej ustawą lub pakietem osłonowym). W uzasadnieniu do projektu czytamy, że zawarte w nim regulacje wpisują się i są kontynuacją rozwiązań wprowadzonych w ramach ustaw z tzw. tarczy antykryzysowej jako szereg kolejnych działań stanowiących wsparcie zarówno dla polskich przedsiębiorców, jak i całego społeczeństwa. Dokument zakłada wprowadzenie zmian w ponad 20 ustawach, w tym w Prawie łowieckim.

Przedłużenie kadencji organów kół przyjęte przez parlament

W drugim dniu 10. posiedzenia sejmu, 16 kwietnia, posłowie przyjęli ustawę o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nazwaną rozszerzoną wersją tarczy antykryzysowej. Posłowie uznali zasadność wprowadzenia 45 z proponowanych 95 poprawek złożonych przez senat. Żadna z nich nie dotyczyła wydłużenia kadencyjności organów kół łowieckich oraz PZŁ. Art. 33e wprowadzany powyższą ustawą do Prawa łowieckiego pozostał zatem taki sam, jak przedstawiono w projekcie (omawialiśmy go w tekście „Rząd przywraca zapis o kadencjach organów kół łowieckich”), i brzmi:

Myśliwi częściowo zwolnieni z zakazu przemieszczania się. Czy mogą polować?

W ostatnich dniach mamy do czynienia z istną lawiną zmian prawnych w zakresie możliwości realizowania zadań łowiectwa podczas wprowadzonego przez rząd stanu epidemii. Już po zapowiedziach ustanowienia ograniczeń oraz zaraz po tym, jak zaczęły one obowiązywać, wysłaliśmy zapytania do ministerstw rolnictwa, zdrowia, klimatu oraz spraw wewnętrznych o to, czy działalność łowiecka mieści się w którymś z wyjątków od zakazu przemieszczania się. Niewiążące stanowisko w tej sprawie przekazało MRiRW. Resort rolnictwa poinformował, że obostrzenia wprawdzie nie powinny dotyczyć odstrzałów sanitarnych, ale rozstrzygnięcie wątpliwości w tym zakresie leży w kompetencji ministra zdrowia. Ministerstwo Zdrowia scedowało wyrażenie opinii na ten temat na resort środowiska, który niestety nie zabrał głosu. Ministerstwo Klimatu oraz MSWiA również pozostawiły nas bez wyjaśnień.

Lewica wie, jak wychować nasze dzieci

Obywatelski projekt nowelizacji Prawa łowieckiego w zakresie udziału dzieci w polowaniach jest po pierwszym czytaniu w sejmie. Wedle założeń wprowadzony w 2018 r. zakaz obejmujący osoby poniżej 18. roku życia ma zależeć od woli rodziców lub opiekunów prawnych.   Jeszcze w ubiegłym tygodniu, kiedy było wiadomo, że parlament zajmie się projektem, stanowisko w tej sprawie opublikowało FACE. Ta organizacja przekazała je do wszystkich posłów za pośrednictwem jej...

Rząd przywraca zapis o kadencjach organów kół łowieckich

W złożonym 7 kwietnia do sejmu (tego samego dnia odbyło się też pierwsze czytanie) rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nazwanym rozszerzoną wersją tarczy antykryzysowej, pojawił się zapis odnoszący się do upływających kadencji organów PZŁ oraz kół łowieckich, znany już z założeń uchwalonej w marcu br. ustawy o COVID-19 (pierwszego wariantu tarczy antykryzysowej). Z jej treści jednak, gwoli przypomnienia, ostatecznie zniknął.

Wyjątek od zakazu przemieszczania się dotyczy tylko odstrzałów sanitarnych

Dotąd ani MSWiA, ani Ministerstwo Klimatu w odpowiedzi na zapytania redakcji nie zajęły stanowiska w sprawie możliwości wykonywania polowań i odstrzałów sanitarnych dzików podczas stanu epidemii. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podobnie jak resort zdrowia odsyłały zaś w tej kwestii do Ministerstwa Środowiska, które od chwili wprowadzenia ograniczeń w przemieszczaniu się również milczy. Nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, opublikowana w Dzienniku Ustaw RP 1 kwietnia br., niestety nie rozwiała w pełni wątpliwości w tym zakresie. Zgodnie z tym aktem prawnym zakaz przemieszczania się (obowiązujący w kraju do 11 kwietnia br.) nie obejmuje wykonywania czynności związanych z realizacją zadań określonych w Prawie łowieckim oraz ustawie o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt ani zakupu potrzebnych do tego towarów i usług.

Walne zgromadzenie na odległość

W opublikowanej 31 marca br. w Dzienniku Ustaw RP (poz. 568) nowelizacji ustawy antykryzysowej znalazł się przepis art. 15zzzr, zgodnie z którym: „Oświadczenie woli członka organu osoby prawnej innej niż Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego, może zostać złożone w formie dokumentowej, a posiedzenia organów osób prawnych odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej bez konieczności jednoczesnej obecności członków tych organów. Do skuteczności takiego oświadczenia nie jest wymagane wypełnienie formularza udostępnionego w systemie teleinformatycznym, opatrzenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, bez względu na odmienne zastrzeżenie ustawy lub czynności prawnej”.

Odstrzał dzików a stan epidemii – jest stanowisko MRiRW

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zajęło stanowisko w sprawie odstrzału dzików w czasie stanu epidemii, trwającego w Polsce od 20 marca br., i w sytuacji wprowadzenia w związku z nim zakazu przemieszczania się, który ma obowiązywać do 11 kwietnia. Zdaniem resortu zarówno polowania na dziki, jak i odstrzały sanitarne tych zwierząt powinny być realizowane również w dobie zagrożenia epidemicznego, ale z zachowaniem podstawowych środków ochronnych przeciwko wirusowi wywołującemu chorobę COVID-19. Redukcja populacji to nadal priorytet w zwalczaniu afrykańskiego pomoru świń (ASF-u).

Uwaga, nie słuchajcie zaleceń PZŁ co do kadencji organów kół!

W związku z informacją zamieszczoną na stronie internetowej PZŁ, w której Zarząd Główny zaleca, aby w kołach łowieckich, w których dochodzi do upływu kadencji członków zarządu, te osoby dalej pełniły swoje funkcje przez okres utrzymującego się stanu epidemii, stanowczo przestrzegamy przed takim postępowaniem.   Podejmowanie czynności prawnych przez osoby, które z mocy ustawy przestały pełnić funkcję w zarządzie koła, naraża na niebezpieczeństwo zarówno je same, jak i pozostałych myśliwych.